W programie Avant Art Film – opisy filmów
PROGRAM
Death Metal Angola reż. Jeremy Xido/ USA 2012/ 83’
Po czterdziestu latach nieustającej wojny Angola zaczyna proces odbudowy. Wojna domowa zdewastowała kraj i osierociła tysiące dzieci. Sonia Ferreira pracuje w sierocińcu Okutiuka. Jej chłopak, Wilker Flores, jest death metalowym gitarzystą, który używa brutalnych dźwięków i rytmów tej hardcore’owej muzyki jako sposobu odreagowania traumy wojennej. Razem marzą o zgromadzeniu przedstawicieli angolskiej sceny hardcore i organizacji pierwszego rockowego koncertu – Death Metal Angola przedstawia ich drogę do realizacji tego celu.
A Band Called Death reż. Jeff Howlett, Mark Covino/ USA 2012/ 95’
Punk przed powstaniem punka. Death, zespół założony przez trzech nastoletnich braci na początku lat 70-tych. W czasach Motown i początków disco zarówno ich nazwa jak i muzyka przerażały wytwórnie – grupa rozwiązała się przed ukończeniem swojego pierwszego albumu. Film to bajkowa historia tego, co zdarzyło się prawie trzydzieści lat później, kiedy zakurzone demo trafiło w ręce młodszej o kilka pokoleń publiczności.
The Punk Singer reż. Sini Anderson/ USA 2013/ 80’
Kathleen Hanna, główna wokalistka punkowych zespołów Bikini Kill oraz Le Tigre, stała się znana jako znaczący głos ruchu riot grrrl oraz ikona feminizmu. Jej krytycy marzyli o tym, żeby w końcu zamilkła, fani, żeby nigdy nie przestała mówić. Kiedy w 2005 Hanna przestała krzyczeć, wielu zastanawiało się, co było tego powodem. The Punk Singer, stworzony z fragmentów dwudziestu lat archiwalnych nagrań i osobistych wywiadów z Hanną, przedstawia widzom fascynującą podróż po współczesnej muzyce i daje niespotykany wcześniej wgląd do życia tej nieustraszonej liderki.
The Death and Resurrection Show by Kiling Joke reż. Shaun Pettigrew/ Nowa Zelandia, Wielka Brytania 2014/ 149’ POLSKA PREMIERA
The Death and Resurrection Show przedstawia niespokojną, dramatyczną i momentami niewiarygodną historię legend post-punkowego industrialu, Kiling Joke. Archiwalne nagrania i wywiady z członkami grupy, ich menedżerami, producentami i branżą muzyczną pozwalają poznać bliżej zespół, który wpłynął na wszystkich – od Dave’a Grohla po Nigela Kennedy’ego czy Jimmy’ego Page’a.
15 stron świata reż. Zuzanna Solakiewicz/ Polska 2014/ 79’
Eugeniusz Rudnik zrewolucjonizował pojęcie muzyki za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetofonowej. Członek legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ’ów. W czasach, gdy muzykę elektroniczną tworzyło się na sprzęcie rodem z naukowego laboratorium, pokazał, jak za jej pomocą dotrzeć do drugiego człowieka i o nim opowiedzieć. 15 stron świata stanowi próbę usłyszenia wzrokiem jego muzyki. Podążając za rytmem architektury, ruchem ludzkiego ciała, pulsującym tętnem przyrody, na nowo odkrywamy otaczającą nas rzeczywistość. Dotykamy dźwięk!
Wesley Willis’s Joy Rides reż. Chris Bagley and Kim Shively/ USA 2008/ 78’ POLSKA PREMIERA
Wielki Wesley Willis, ikona undergroundowego rocka, elektryzował ludzi z całego świata, budząc skrajne odczucia. Wesley Willis’s Joyrides ukazuje życie tego twórczego i kontrowersyjnego artysty poprzez jego drogę do sławy. Ze względu na swoją schizofrenię nazywany był często outsiderem. Pomimo onieśmielającego wyglądu posiadał umiejętność zdobywania sympatii i uznania ludzi. Poprzez wywiady z przyjaciółmi i materiały nakręcone w trakcie ostatnich czterech lat życia Willisa pojawia się portret człowieka, którego codzienna egzystencja wypełniona była bólem i radością.
I Dream of Wires reż Robert Fantinatto, Jason Amm / Kanada, USA, Wielka Brytania, Niemcy 2013/ 93′
I Dream of Wires opowiada o marzeniach i obsesjach ludzi, którzy postanowili poświęcić część swojego życia syntezatorowi modularnemu. Znani muzycy, jak Trent Reznor, Carl Craig czy John Foxx, przedstawiają swoje techniki modelowania dźwięku i tłumaczą, dlaczego zdecydowali się korzystać z tej chaotycznej, ale satysfakcjonującej technologii. Dziś syntezator to nie tylko ezoteryczna ciekawostka czy zwyczajny instrument muzyczny – to niezbędne narzędzie do tworzenia radykalnych, nowych dźwięków. Film miał premierę na tegorocznej edycji Audioriver.
The Ballad of Genesis and Lady Jaye, reż. Marie Losier / USA, Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Francja 2011 / 75’
Intymny i poruszający porter życia i pracy jednego z najbardziej przełomowych performerów i muzycznego pioniera, Genesis Breyer P-Orridge (Throbbing Gristle, Psychic TV) oraz jego drugiej połowy i współpracownika Lady Jaye. To historia ich śmiałej, seksualnej transformacji w ramach projektu „Pandrogyne”.
Jak zrobić Peaches? reż. Peaches / Niemcy 2012 / 80’
Elektro-opera Jak zrobić Peaches?, napisana, wyreżyserowana i zagrana przez Peaches, opowiada dzieje królowej elektro-punku, feministycznej prowokatorki, seksualnie progresywnej performerki, do góry nogami wywracającej nie tylko przyjęte normy płciowe, ale też bardzo głośno i niecenzuralnie mówiącej o seksie. Film, inscenizowany jako kampowy antymusical, ukazuje w serii epizodów historię powstawania „projektu Peaches”. Nie jest to utwór biograficzny dokumentujący prawdziwe wydarzenia z życia piosenkarki, to raczej rzecz o powstawaniu mitycznej biografii, w której ścieżką dźwiękową są piosenki z jej czterech albumów. Obsada filmu jest równie barwna, co jego główna bohaterka: jako obiekt fascynacji Peaches występuje piękny transwestyta Danni Daniels, pojawia się Sandy Kane znana również jako Naked Cowgirl of Times Square, do której rozlicznych talentów zalicza się umiejętność włożenia sobie w sutek zapalonej zapałki, tancerze z Fatherfucker i grupa Sweet Machine grająca z Peaches na koncertach. Po premierze filmu w Toronto krytycy nazwali go „Piną” dla środowiska seksualnie wyzwolonego i queerowego, a autorka mówi o nim: to jukebox musical po operacji zmiany płci.
Björk: Biophilia Live, reż. Nick Fenton, Peter Strickland / Wielka Brytania 2014 / 97’
Widowiskowy koncert wybitnej islandzkiej artystki, zarejestrowany w Alexandra Palace w Londynie w 2013 roku, przy użyciu 16 kamer, przez Nicka Fentona i Petera Stricklanda, ekspertów w dziedzinie dokumentacji występów muzycznych. Björk ponownie wykorzystuje 24-osobowy chór, elektronikę oraz specjalnie skonstruowane instrumenty. Biophilia to nie tylko imponujący wizualnie koncert z utworami ze słynnego ósmego albumu Björk, lecz również przemyślany w najdrobniejszym szczególe multimedialny projekt poświęcony przyrodzie i ginącemu pięknu natury. Całość uzupełniono animacjami, zdjęciami przyrody oraz wstępem Davida Attenborough.