Pierwsze tytuły w 30. Warszawskim Festiwalu Filmowym
Pierwsze tytuły z programu 30. WFF
Oto pierwsze tytuły filmów biorących udział w 30. Warszawskim Festiwalu Filmowym, który odbędzie się w dniach 10-19 października 2014. W programie WFF jak co roku znalazły się filmy polskie i z udziałem polskich twórców.
Film zamknięcia
Fotograf , reż. Waldemar Krzystek (2014)
Najnowszy film reżysera „Małej Moskwy”. Moskwa, współcześnie: służby specjalne ścigają seryjnego mordercę nazywanego Fotografem. Ślad prowadzi do Polski do Legnicy, dawnego zamkniętego dla świata garnizonu wojsk radzieckich. Kryminał z Tatianą Arntgolts, Aleksandrem Baluevem, Agatą Buzek, Sonią Bohosiewicz, Tomaszem Kotem.
Konkurs Międzynarodowy / International Competition:
Serce, serduszko, reż. Jan Jakub Kolski (2014)
Historia Maszeńki, 11-letniej wychowanki bieszczadzkiego domu dziecka, która wraz z wychowawczynią ucieka, by zdążyć na egzamin do szkoły baletowej w Gdańsku. Występują: debiutantka Maria Blandzi, Julia Kijowska, Marcin Dorociński, Gabriela Muskała, Borys Szyc, Maja Komorowska, Franciszek Pieczka.
Konkurs 1-2 / Competition 1-2:
Piąte: nie odchodź , reż. Katarzyna Jungowska (2014)
Piętnastoletnia Roma po śmierci matki zapada na tajemniczą chorobę. Jej ojciec, dotąd zdystansowany i chłodny emocjonalnie wobec nastolatki, pod wpływem lęku o życie córki próbuje na nowo zbudować ich wzajemne relacje. Występują: Michalina Olszańska, Łukasz Simlat, Grażyna Szapołowska, Daniel Olbrychski.
Konkurs Filmów Dokumentalnych / Documentary Competition:
Autorki, reż. Janusz Mrozowski (2014)
Przejmujący dokument o więźniarkach, które biorą udział w nietypowym eksperymencie. Piszą sztukę teatralną opartą na własnych doświadczeniach. Sztuka jest wystawiana przez profesjonalnych aktorów w teatrze, a na widowni siedzą jej autorki.
TOTART, czyli odzyskiwanie rozumu, reż. Bartosz Paduch (2014)
Dokument o gdańskiej formacji artystycznej Totart, która obrazoburczo-prześmiewczymi ujawnieniami rozsadzała ponurą, PRL-owską rzeczywistość lat 80-tych. To również opowieść o fenomenie duchowego przywódcy i ideologa grupy, Zbigniewa Sajnóga i jego zaskakującego przystąpienia do sekty Niebo.
Pokazy Specjalne / Special Screening:
Obce ciało, reż Krzysztof Zanussi (2014)
Zderzenie korporacyjnego cynizmu z młodzieńczym idealizmem. Przewrotność pomysłu zasadza się na tym, że stroną prześladowaną jest autentyczny chrześcijanin, a po drugiej stronie stoi rząd kobiet wyzwolonych, które w cynizmie i brutalności postępowania prześcigają mężczyzn. Występują: Riccardo Leonelli, Agnieszka Grochowska, Agata Buzek, Weronika Rosati, Sławomir Orzechowski
Polskie gówno, reż Grzegorz Jankowski (2014)
Trasa koncertowa zespołu „Tranzystory” obfituje w kłopoty i rozczarowania. Ich nowy menago, komornik Czesław Skandal okazuje się niewypałem. Czy wystawiona na ciężkie próby przyjaźń muzyków przetrwa? Scenariusz: Tymon Tymański. Występują: Tymon Tymański, Robert Brylewski, Grzegorz Halama, Filip Gałązka, Arkadiusz Jakubik, Jan Peszek, Marian Dziędziel, Sonia Bohosiewicz.
Polska klasyka / Classics from Poland:
Constans, reż. Krzysztof Zanussi (1980)
„Mój bohater jest przekonany o istnieniu constans moralnego, wartości, która liczy się zawsze, niezależnie od sytuacji, w największym zamęcie” wyjaśniał Krzysztof Zanussi znaczenie tytułu swojego filmu. Nagrodzony w 1980 na festiwalu w Cannes, jest zaliczany do klasyki nurtu kina moralnego niepokoju.
Matka Królów, reż. Janusz Zaorski (1982)
Scenariusz powstał na podstawie rozliczeniowej powieści Kazimierza Brandysa, a film zaraz po ukończeniu trafił na pięć lat na półki. Tytułową bohaterką jest sprzątaczka Łucja (wybitna rola Magdy Teresy Wójcik), wdowa i matka czterech synów. Film nagrodzono Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie w 1988 roku.
Przesłuchanie, reż. Ryszard Bugajski (1982)
Jest początek lat 50. Antonina Dziwisz, podrzędna piosenkarka po jednym z występów zostaje upita i aresztowana przez służby bezpieczeństwa. W więzieniu przesłuchuje ją sadystyczny major „Kąpielowy”, który chce wymusić na niej zeznania obciążające jej kolegę z zespołu, majora Olchę. Grająca rolę Toni Krystyna Janda otrzymała nagrodę na festiwalu w Cannes w 1990 roku, a film uznano za najbardziej antykomunistyczny w historii PRL.
Wodzirej, reż. Feliks Falk (1977)
Jeden z najbardziej przejmujących filmów nurtu kina moralnego niepokoju. Akcja toczy się w środowisku wodzirejów – pozornie nie może być nic dalszego od polityki, a jednak i świat rozrywki jest zdeprawowany i podatny na manipulacje. W roli głównej Jerzy Stuhr (także współautor dialogów).
Konkurs Filmów Krótkometrażowych / Shorts Competition:
Ostatni walc, reż Maciej Kawalski (2014)
Wiedeń, lipiec 1914 roku. Cwany biznesmen, Arnheim, za wszelką cenę próbuje się pozbyć wadliwego towaru. Zamieszanie powstałe po zamachu na następcę tronu, Arcyksięcia Franciszka Ferdynanda, to najlepsze okoliczności dla szemranych interesów. Występują: Zbigniew Zamachowski, Ignacy Gogolewski, Henryk Talar, Jerzy Schejbal, Zdzisław Wardejn
W programie znalazły się również zagraniczne produkcje, w powstaniu których brali udział polscy twórcy.
Konkurs 1-2 / Competition 1-2:
Agnieszka, reż. Tomasz E. Rudzik (Niemcy 2014)
Po pięcioletniej odsiadce Agnieszka (w tej roli Karolina Gorczyca) wyjeżdża do Niemiec. Trafia pod skrzydła Madame prowadzącej agencję towarzyską domin. Dziewczyna pracuje jako ochroniarka i staje się dla Madame jak córka. Do czasu, kiedy zakocha się w dużo młodszym chłopaku. Madame nie znosi konkurencji.
Modris, reż. Juris Kursietis (Łotwa 2014)
„Modris” jest pełnometrażowym debiutem fabularnym i miał premierę światową na festiwalu w Toronto 2014, a europejską w San Sebastian 2014. Film oparty na prawdziwych wydarzeniach. Autorem zdjęć jest Bogumił Godfrejów, nominowany w 2002 roku do Oscara za film „Męska sprawa” Sławomira Fabickiego.
Witamy w klubie, reż Andreas Schimmelbusch (Niemcy 2014)
Młoda aktorka z psychozą maniakalno-depresyjną melduje się w hotelu dla samobójców. Niespodziewanie zakochuje się w pracowniku hotelu… Czarna komedia, w której główną rolę gra urodzona w Polsce Patrycja Ziółkowska.
Konkurs Filmów Dokumentalnych / Documentary Competition:
Mój tata Gene Gutowski, reż. Adam Bardach (USA 2014)
Historia niezwykłego życia producenta filmowego Gene’a Gutowskiego od rodzinnego Lwowa, przez Związek Sowiecki, okupowaną Polskę, aż po Hollywood. Umiejętnie balansując między wzruszeniem i humorem opowiada ją jego syn, filmowiec Adam Bardach.
Gottland, różni reżyserzy (Czechy 2014)
Pięć krótkich filmów inspirowanych reportażami z bestsellerowej książki „Gottland” Mariusza Szczygła. Reżyserzy – studenci praskiej szkoły filmowej FAMU w zaskakujący sposób przedstawiają niekonwencjonalne spojrzenie na historię Czechów i ich kraju.
Co roku w programie WFF znajdują się polskie filmy krótkometrażowe także w sekcjach pozakonkursowych:
Pokazy Specjalne – Filmy krótkometrażowe / Special Screenings – Shorts
Fragmenty, reż. Agnieszka Woszczyńska (2014)
Film tegorocznej Jurorki Konkursu Filmów Krótkometrażowych. Film miał premierę na festiwalu w Cannes, gdzie brał udział w konkursie sekcji Directors’ Fortnight.
Filmy krótkometrażowe dla dzieci / Shorts for Kids
Pan Toti i herbatka z muchomora, reż. Łukasz Słuszkiewicz, Jaroslav Baran (2014)
Bajka o trującej herbatce z muchomora i o tym, jak Pan Toti z Hehelem ratują złośliwych bliźniaków przed zatruciem.
Panorama Polskich Filmów Krótkometrażowych:
Dom na głowie, reż. Adam Palenta, Do serca twego, reż. Ewa Borysewicz, Ex Animo, reż. Wojciech Wojtkowski, Fragmenty, reż. Agnieszka Woszczyńska, Kigo, reż. Izumi Yoshida, Lecieć – nie lecieć, reż. Aniela Gabryel, Łaźnia, reż. Tomek Ducki, Mleczny brat, reż. Vahram Mkhitaryan, Naturalni, reż. Kristoffer Rus, Punkt wyjścia, reż. Michał Szcześniak,
Niebieski pokój, reż. Tomasz Siwiński, Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek, reż. Karolina Specht, Joanna, reż. Aneta Kopacz, Odwiedziny, reż. Matej Bobrik, Ojcze masz, reż. Kacper Lisowski, Psubrat, reż. Maria Zbąska, Zabicie ciotki, reż. Mateusz Głowacki
Dodatkowe informacje:
Agnieszka Krawczyk, szefowa działu medialnego – tel. 605 289 794, e-mail: media@wff.pl
Akredytacje dziennikarskie:
Kuba Krawczyk, WFF – e-mail: akredytacje@wff.pl